اگرچه مسئولان وزارت صمت وعده تعیین تکلیف آیین نامه واردات تا پایان خرداد و انجام واردات تا شهریور 1401 را وعده داده اند اما هنوز خبری از تصویب آیین نامه در هیات دولت نیست.
بعد از مدتها کشمکش در رابطه با تعیین تکلیف کامیونهای وارداتی دپو شده در گمرک، موضوع در ریاست جمهوری نیز مطرح و پیشنهاد رقم حدود ۷۰۰ میلیون تومانی برای گواهی اسقاط آنها که از اهم مشکلات پیش روی صاحبان این کامیونها بوده ، ارائه شده است، ولی هنوز نهایی نیست.
طی نامهنگاری بین دو معاون وزیر صمت مشخص شد، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که ۹ خرداد اولین قرعه کشی بر اساس آن انجام گردید، اصلا تایید فنی و امنیتی نداشت و دفتر فناوری داده وزارت صمت هم مسئولیت تایید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را نپذیرفته بود.
در حالی که مسئولان و پس از آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی وعده داده بودند که تا پایان خرداد ماه، آییننامه واردات خودرو نهایی خواهد شد، اما اکنون چند روزی هم از تیرماه گذشت اما هنوز خبری از اعلام آییننامه واردات خودرو نیست؛ این در حالیست که تحقق وعده واردات خودرو در شهریور ماه محال و با این شیوه به پاییز و زمستان هم نمیرسد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگر به محتوای نامه ارسالی این انجمن به وزارت صمت دقت شود، مشخص خواهد شد که مفهوم پیشگیری و چانهزنی در آن نهفته بوده و هرگونه برداشت مبنی بر تعطیلی 3 ماهه کارخانههای فولاد را قویا تکذیب میکنیم.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران گفت که اردیبهشت امسال ۷۱۲۵ مورد بازرسی در زمینه کشف کالای قاچاق انجام شده که بیشترین کشفیات درحوزه لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم یدکی خودرو، سیگار و مواد دخانی بوده است.
با توجه به تفاهم وزارت نیرو و وزارت صمت، مدیریت مصرف برق شهرکهای صنعتی، به یک روز منتقل شد تا از این طریق با انتقال تعطیلات از روز جمعه به روز محدودیت تامین انرژی، ضرر صنایع به صفر برسد.
بسیاری از مشارکتکنندگان در اولین دوره از طرح فروش و تخصیص خودرو بصورت یکپارچه که تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اجرایی شد، پس از اعلام نتایج اولیه در سامانه جزو "برنده اول" طرح بودهاند، اما حال که میخواهند برای واریز وجه اقدام کنند با پیام "شما جزو منتخبین رزرو قرعهکشی هستید" روبهرو شدهاند.
در سال ۱۴۰۰ حجم سرمایهگذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲.۲ درصد رشد داشته و سیستان و بلوچستان نیز بیشترین سرمایه را جذب کرده است.
با راهاندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بهمنظور شفافسازی، حذف تدریجی قرعهکشی و هدفمندسازی تخصیص خودرو به مصرفکننده واقعی، برخی سوالات در ذهن مردم و همچنین برخی ابهامات مطرح شد که تلاش کردیم پاسخ این سوالات را از متولیان امر پیگیری کنیم.
وزیر صمت اخیراً طینامهای اختصاص ۱میلیارد دلار به واردات اپل در سال گذشته را نشاندهنده وضعیت مناسب ارزی و توجیهگر آزادسازی واردات خودرو دانسته؛ این در حالی است که تداوم واردات یک کالای لوکس بیش از هرچیز حاکی از عدموجود برنامه مدون منابع ارزی است.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، چگونگی آغاز بهکار سامانه یکپارچه خودرو را تشریح کرد و از فرصت یکهفتهای امکان ثبتنام متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از روز سهشنبه خبر داد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست کلی بر این است که عواید واردات خودرو به همه طبقات جامعه از جمله اقشار متوسط و کمدرآمد برسد و فضایی رقابتی ایجاد شود.
با توجه به اینکه طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا زمان مشخص شدن سازوکار سامانه یکپارچه، فروش خودرو به هر نحو ممنوع اعلام شده است، این هفته طرح فروش محصولات ایرانخودرو پس از ۱۹ طرح پیاپی بصورت هفتگی (البته بدون در نظر گرفتن دو هفته ابتدایی فروردین ماه)، به سبب همین ممنوعیت فروش اجرا نخواهد شد.
دبیر ستاد تسهیل از تدوین سند حمایت از تولید دانش بنیان، خبر داد و گفت: حدود ۷ هزار واحد دانش بنیان به مفهوم واقعی داریم که طبق برنامه ها، باید این تعداد به ۲ برابر افزایش یابد.
درپی تصمیم اشتباه وزارت صمت در خصوص نظارت به قرعه کشی خودروسازان، پس از دو روز از ابلاغ دستور چهار محصول پژو ۲۰۷، دنا پلاس، کوییک پلاس و جک اس ۵ در بازار گران و خودروسازان با بحران مواجه شدند.